Slimme meter blijkt niet slim en onbetrouwbaar!

Slimme meter blijkt niet betrouwbaar

De laatste jaren is er verschillende keren ophef geweest over de slimme meter. Deze meter zou meer elektriciteit meten dan werkelijk gebruikt wordt, waardoor de energierekening ook hoger uit valt. Het verschil zou zelfs op kunnen lopen tot zes keer zoveel stroomverbruik.

Veel consumenten hebben weinig tot geen vertrouwen in de slimme energiemeter en weigeren dan ook dat de meter geplaatst wordt. Dit terwijl de overheid juist stimuleert om alle huishoudens te voorzien van slimme energiemeters vóór 2020. Als ze willen dat dit slaagt zullen consumenten wel meer vertrouwen moeten krijgen in deze energiemeter.

Volgens de consumentenbond zou het helpen als netwerkbeheerders meer onderzoek doen en de energiemeters vervangen voor betere. De netwerkbeheerders beweren dat ze dat al gedaan hebben en dat uit dit onderzoek blijkt dat de metingen die gedaan worden in huishoudens meestal kloppen, het ligt dus niet aan de energiemeters volgens de netwerkbeheerders. Alleen in uitzonderlijke situaties kan er een keer een afwijking zijn. Deze situaties komen echter maar zelden tot niet in de praktijk voor. Volgens de netbeheerders zijn de energiemeters dus wel betrouwbaar.

Over het algemeen stijgt de energierekening volgens netbeheerders doordat klanten apparaten hebben die meer stroom verbruiken dan dat ze dachten. Uiteraard kan het ook zijn dan klanten in eerste instantie vaak een lager voorschot betaalde, aangezien het stroomverbruik pas aan het eind van het jaar in kaart werd gebracht. Met behulp van deze energiemeters kan een betere inschatting gedaan worden volgens de netwerkbeheerders, waardoor het voorschotbedrag op tijd kan worden bijgesteld.

Als je als consument het idee hebt dat je energiemeter meer stroom meet dan daadwerkelijk wordt gebruikt is het verstandig om dit aan te kaarten bij de energieleverancier. Deze kan je dan doorverwijzen naar de netbeheerder, zodat er een onderzoek kan plaatsvinden. De netbeheerder komt dan langs bij je om de meter te controleren en te ijken. De kosten hiervoor worden alleen gedekt (door de netbeheerder) indien er iets mis met de meter blijkt te zijn. Komt er uit een dergelijk onderzoek niets naar voren dan draai je zelf op voor de kosten. Lees hier meer over.



Geef een reactie